044. Bouw OCC, Den Haag een via dolorosa?

juli 13th, 2018

Bij de voortgang van de bouw van het nieuwe Onderwijs- en Cultuurcentrum (OCC) (locatie Spuiplein aka Spuiforum) in Den Haag worden langzaam maar zeker de contouren van een lijdensweg steeds duidelijker zichtbaar. Het oorspronkelijke ontwerp werd destijds weggestemd door het nieuwe College van B&W als een soort afrekening met de voorgangers. Er moest en zou een nieuw ontwerp komen, dat kosten zou besparen. De vraag is of er voldoende is gekeken naar de schoonheid van de ontwerpen, ingediend door o.a. Zaha Hadid en Mecanoo. Maar dat zal hopelijk een kwestie van prijs zijn geweest en niet van plaatselijk chauvinisme.

Resultaat: een inderhaast in elkaar geramd ontwerp van de oud-staatsbouwmeester, dat maar weinig goedkoper was dan het eerdere uitgangspunt.

Intussen zijn we aangeland op een punt dat “het gedonder met Spuiforum vrolijk weer verder gaat” om met Jan de Wandelaar te spreken. Onder het recent geïnstalleerde nieuwe College blijkt, dat de totale bouwprijs geen Euro 176,6 miljoen maar Euro 210 miljoen wordt. Zeg maar en verhoging van 20%. Iedereen doet natuurlijk alsof hij/zij geschokt is maar de voor de poltiek geruststellende gedachte daarbij is dat de burger voor de kosten mag opkomen. Geld van een ander uitgeven is altijd gemakkelijker.

Behalve de Euro 20 miljoen extra voor diverse verbeteringen aan het complex is het gemeentebestuur gedwongen de bouwer Euro 11 miljoen meer te betalen op grond van een arbitrage. De Haagse Stadspartij noemt dat “een cadeautje” aan de bouwcombinatie. Maar dat is vast politiek gekleurd. Het AD noemt het in de nieuwsbrief van 9 juli een gevolg van “bestuurlijke besluiteloosheid en kinnesinne”.

Een ander hot item is de vloer van de grote zaal. Deze loopt naar voren af zoals gebruikelijk bij een concertzaal. Een groep betrokkenen uit de politiek pleit voor een flexibele vloer, die in een horizontale stand kan worden gezet. Dat maakt het boeken van popconcerten en tentoonstellingen gemakkelijker. Hiet huidige college wil hieraan geen cent spenderen.

Het gevolg van het bovenstaande: het complex wordt een jaar later opgeleverd nl. in september 2021. Tenzij er meer verrassingen aan zitten te komen natuurlijk.

Over het verwachte tekort op de jaarlijkse begroting van Euro 2 miljoen wordt (wijselijk?) niet meer gesproken.

In deze kolommen is regelmatig gepubliceerd over dit onderwerp. Voor het geval u geïnteresseerd bent in een volledig overzicht adviseren wij u kennis te nemen van de blogs 005, 024 en 027.

Tijd om na deze ellende af te sluiten met een vrome wens. Die luidt “Op hoop van zegen”. Gebleken is immers, dat niet alleen de vis duur wordt betaald maar dat in deze regio prestige ook zo zijn prijs heeft.

043. Jubileumconcert RPhO, De Doelen, Rotterdam.

juni 11th, 2018

Concertdatum 10.06.2018

Jubileumconcert Rotterdams Philharmonisch Orkest olv Yannick Nézet-Séguin

Joyce DiDonato, mezzosopraan

Georg Friedrich Händel – Scherza Infida (Ariodante)
idem – Svegliatevi nel core (Giulio Cesare)
W.A. Mozart – Parto, parto (La clemenza di Tito)
idem – Symfonie nr. 35 in D, KV 385 (Haffner)
allegro con spirito – andante – menuetto – presto
Igor Luciano Berio – Quattro versioni originali della “Ritirata notturna di Madrid” di Luigi Boccherini
Vincenzo Bellini – Dopo l’oscuro nembo (Adelson e Salvini)
Gioachino Rossini – Una voce poco fa (Il barbiere di Siviglia)
Ottorino Respighi – Pini di Roma

In een goeddeels uitverkochte Doelen vierde het Rotterdams Philharmonisch Orkest, dat het vandaag exact 100 jaar geleden was dat het orkest (door de leden zelf) werd opgericht. Een moment om trots op te zijn. Ook de dag waarop chef-dirigent Yannick Nézet-Séguin na 10 jaar afscheid nam.

Chef-dirigent Yannick Nezet-Seguin

De mezzosopraan Joyce DiDonato, aangekondigd als “prima donna assoluta” verdient dit predicaat ten volle. Deze dame is een talent! Grandioos.

mezzosopraan Joyce DiDonato

Het orkestspel, de inspanningen van de dirigent en de zang zorgden voor een middag genieten. Het was opvallend hoe de dirigent steeds de juiste nuance aanbracht waardoor de zangeres alle aandacht kreeg en daardoor volledig tot haar recht kwam.

Het orkest is een klasse apart. Dat geldt ook voor de dirigent, die zich een ware meester toonde wanneer het aankomt op de begeleiding van een solist.

Links:
joycedidonato.com, yannicknezetseguin.com en rotterdamsphilharmonisch.nl

 

042. Opera Classics, HKC Amsterdam.

mei 22nd, 2018

Concertdatum 20.05.2018

Het Koninklijk Concertgebouw, Amsterdam
The Symphonic Orchestra of the Netherlands olv Pieter Jan Leusink
Opera Mannenkoor
Olga Zinovieva, sopraan – Andrew Slater, bas
presentator Gregor Bak

Bekende aria’s uit opera’s van Verdi, Mozart, Haydn, Rimski-Korsakov, Gounod, Rossini, Bellini, Bizet en Donizetti

De dirigent is een druk baasje. Hij stond continu te trekken en te drukken en bij tijd en wijle ook te dansen en te springen voor het orkest. Net alsof hij wilde compenseren wat er in zijn ogen aan de rest ontbrak.

Iedereen deed zijn best, het orkest speelde voortvarend, het mannenkoor ontwikkelde een volume waarvan je onder de indruk komt maar toch was het niet allemaal overtuigend. Dat geldt met name voor de solisten al moet worden gezegd, dat de dirigent regelmatig te luid liet spelen waardoor zij moeite hadden er bovenuit te komen.

Wel mis je een aantal dimensies vergeleken met een “echte opera”. Maar dat was van tevoren bekend.

Links:
olgazinovieva.com/biografie andrewslater.co.uk

041. Eerste vrouwelijke chef-dirigent in Nederland

mei 9th, 2018

Het Radio Filharmonisch Orkest komt de eer toe de eerste vrouwelijke chef-dirigent bij een Nederlands symfonie orkest te hebben benoemd.

Vrouwelijke chef dirigent Karina Canellakis

Het gaat om de Amerikaanse Karina Canellakis, die met ingang van 1 september 2019 voor 4 jaar is gecontracteerd. Haar internationale doorbraak kwam toen zij in 2016 de Sir Georg Solti Conducting Award kreeg toegekend. Ze was al een tijdje assistent van Jaap van Zweden bij het Dallas Symfony Orchestra waar zij het presteerde in 2014 op het allerlaatste moment voor hem in te vallen en daarbij indruk maakte.

Zij volgt Markus Stenz op bij het RFO. James Gaffigan blijft vaste gastdirigent in ieder geval tot 2022/23. Over illustere  voorgangers heeft zij geen klagen. Dat waren o.a. Bernard Haitink en Jaap van Zweden.

Links:
karinacanellakis.com radiofilharmonischorkest.nl

040. How Riccardo Chailly brought joy back to La Scala.

mei 5th, 2018

De volledige titel van het artikel luidt: “How Riccardo Chailly brought joy – and Italian opera – back to La Scala.

dirigent riccardo chailly

De trouwe bezoekers van het Koninklijk Concertgebouworkest zullen zich zijn naam ongetwijfeld noch herinneren. Hij was chef-dirigent van 1988 tot 2004. Daarna aanvaardde hij dezelfde functie bij het Gewandhausorchester in Leipzig. In 2017 werd hij benoemd tot music director van Teatro alla Scala in Milaan. Voor een Italiaan is geen mooiere bekroning van een carrière denkbaar.

Het artikel geeft een duidelijk beeld van de stabiliteit bij La Scala geheel in tegenstelling  tot de indruk van instabiliteit, die in het land vaak naar boven komt drijven. Er waren slechts drie music directors vanaf 1968 nl. Claudio Abbado, Riccardo Muti en nu Riccardo Chailly.

Chailly is van mening, dat opera in Italië niet slechts bestaat uit Verdi en Puccini. Er zijn nog voldoende grote componisten, die verwaarloosd zijn. Hij noemt als voorbeeld Don Pasquale van Donizetti.

Tenslotte geeft het artikel een interessante indruk van de gebeurtenissen en achtergronden van de laatste jaren alsmede van  de ambities van Riccardo Chailly.

Een overdruk is beschikbaar voor geïnteresseerden.

Met dank aan ArtsJournal’ s Free Daily Newsletter for 05.05.2018.

Interview door Norman Lebrecht.

Links:
nl.wikipedia.org/wiki/Riccardo_Chailly artsjournal.com




Een mailtje bij elke nieuwe recensie van een klassiek concert? Schrijf je nu in.

We houden net als jij niet van Spam. Je adres is dus veilig bij ons. We voldoen aan de AVG-wetgeving.